Tartalomjegyzék

Itt megtalálható az oldalon lévő összes cikk témák szerint rendezve. A lista aszerint épül fel, hogy milyen sorrendben érdemes elolvasni az anyagokat. A kezdő írónak, aki még nem nagyon foglalkozott írástechnikával, hasznosabb, ha először az alapokkal kezd, és onnan halad a bonyolultabb témák felé.

    Alapok

Nézőpontok

Karakterek

Párbeszéd

Leírás

Információadagolás

Mutasd, ne mondd

A figyelem fenntartása

Mondanivaló, ötletek

A nézőpont távolságának kezelése

Szerkesztés


Tippek és tanácsok


    Zsánerek

Szórakoztató vs. szépirodalom

    Haladóknak

Struktúra

Karakterábrázolás

Érzelmi hatás kiváltása

Akciójelenetek

Részletek

Stílus

Alakzatok


     Az írásról általában

(A lista folyamatosan frissül.)

33 megjegyzés:

  1. Nem lehet ezt esetleg egy könyvben megvásárolni? Szívesen firkálnám tele a jegyzeteimmel :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyelőre nem. Még csak a virtuális firkálás megoldható. :)

      Törlés
    2. Én kinyomtattam, és összefűzettem, szóval az is egy megoldás akár :)

      Törlés
    3. Már nekem is van egy nyomtatott, lefűzött példányom belőle! Rettentően hasznos kis eszköztár :D

      Törlés
    4. (Egyébként az eredeti kérdező is én voltam, csak még akkor nem voltam bejelentkezve :D)

      Törlés
  2. Folyton nekiállok, hogy "na akkor jöjjön a következő", de mindig meló után jön rám. Ezt sajna 0 agykapacitással képtelenség felfogni. Őszintén remélem, hogy még fenn lesz egy darabig a tartalom, mert tuti, eret vágnék magamon, ha nem sikerülne a végére érni. Sokat tanultam már a cikkeidből, de még korán sem tanultam meg mindent :DDD

    VálaszTörlés
  3. Ja, és az első hozzászóló is én voltam! Csak nem értem, ott miért nem érzékelte a profilom... na mindegy :) a lényeg, hogy próbálkoztam!

    VálaszTörlés
  4. Szia. Köszönöm az oldalt, nagyon sokat segített. Ha egy e-mail címet kérhetnék, bővebben is leírnám a véleményem és néhány kérdésem is lenne. Itt hozzászólásként hosszú lenne :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Örülök, ha segített. A címet megtalálod a Kapcsolat fülön és oldalt a Bemutatkozásnál is. :)

      Törlés
    2. Köszönöm szépen :) mobilos verziónál nem volt ilyen fül :)

      Törlés
  5. Szia Réka!

    A blogodat cikkről-cikkre végigfalatoztam, és köszönettel tartozom a tudásért, amit adott.

    A tiédhez hasonló színvonalú, írástechnikával foglalkozó anyagot sem az interneten sem a könyvtárban nem találtam. A neten persze rengeteg anyag van, de nem tűnnek hiteles, összeszedett forrásnak.
    Tudsz esetleg ajánlani magyar nyelvű könyvet, cikket, blogot, egyebet, ami még hasznos lehet?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Szívesen, és ami a magyar anyagokat illeti, ha még nem találkoztál a boncnok.blogspot.com-mal, ezzel érdemes kezdeni. Magyar nyelvű írástechnikai könyv nem olyan sok van, de szépíróknak pl. Gesing Kreatív írása hasznos, Alexander Steele Kezdő írók kézikönyve szintén. Zsáneríróknak Varga Beától A siker tintáját ajánlom. Dramaturgiához hasznos Egri Lajos A drámaírás művészete, és elvileg Robert McKee Story-ját is lefordították.

      Törlés
    2. Nagyon köszönöm!

      Törlés
  6. Szia! Én még új vagyok itt, és nagyon tetszik a blogod, rengeteg okos és hasznos dolgot írsz le! Esetleg arra van ötleted, hogy milyen napi feladatokkal lehetne gyakorolni? Régebben találtam ilyeneket Pinteresten, de mostanság nem nagyon jönnek szembe ilyenek. Tudnál esetleg ebben segíteni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Angolul van rengeteg, csak írd be a keresőbe, hogy "daily writing prompt". Például itt is van egy csomó: thinkwritten.com/365-creative-writing-prompts/

      Törlés
  7. Még mindig csak ámulok és bámulok, hogy lehet egy blog ennyire jó. Most megköszönhetném újra és újra a sok munkát, amit ebbe öltél, de félek, 10000000000000000000000 is kevés lenne. Hihetetlenül hasznos minden, amit írsz, nem tudok elég hálás lenni érte.

    VálaszTörlés
  8. Kedves Réka!

    Tényleg nem lehet elégszer megköszönni neked a munkádat, de azért köszönöm, köszönöm, köszönöm!

    Úgy láttam, hogy ilyesmi cikked nem készült, de bocsáss meg, hogyha csak elkerülte a figyelmemet.
    Tudnál abban tanácsot adni, hogy milyen formai követelményeket várnak el kiadóknál, pályázatoknál?
    A Times New Roman 12-es az egyértelmű. De hogy van ez a kötőjelekkel-gondolatjelekkel? Mi a helyzet a sorkizártságsággal, bekezdések behúzásával, sorközökkel, enter-shiftenterrel?

    Köszönettel:
    Egy olvasó, akit te nevelsz íróvá

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Olvasó!
      Valóban nem volt erről még külön cikk, de tervezek írni róla. Most plusz motivációt adtál hozzá. :)
      Manapság a pályázatoknál fel van tüntetve, hogy ki milyen formában kéri az anyagokat. A legjobb tanács, amit adhatok, hogy pontosan azt kell csinálni, amit kérnek.
      A Times New Roman 12 általában jó választás, kötőjel-gondolatjel megkülönböztetésre oda kell figyelni, a dialógusok jelzésére nem használunk kötőjelet, sem felsorolásfunkciót (irodalmi szövegnél el kell felejteni a felsorolásfunkciót).
      A sorkizártság engem személy szerint nem izgat, de valahol külön kérik. Igen, a bekezdéseket be kell húzni, nem tabulátorral, nem a space nyomogatásával, hanem felül a vonalzónál.
      A sorköznél a klasszikus a 2, de ezt akkor használták inkább, amikor kinyomtatták a kéziratokat, hacsak nem jelzik külön, jó lehet az 1 és 2 között bármi. Amit milliószor látok, az a plusz térköz a bekezdések között – nem lehet nagyobb térköz a bekezdések, mint a sorok között, kivéve, ha jelenet- vagy szemszögváltást akarunk jelölni. Shift+entert nem használunk.
      Lehet, hogy leírtam magától értetődő dolgokat is, ezek csak olyan hibák, amiket láttam már. :) Remélem, tudtam segíteni.

      Törlés
    2. Kedves Réka!

      Még egy kérdésem lenne a bekezdések behúzásáról. Akkor gyakorlatilag az egész szövegben minden lenyomott enter után a következő sort be kell húzni? (Vagyis például minden új megszólalás beljebb lesz?) Mennyire húzzam be? Minden sort külön-külön húzzak be a vonalzónál, vagy hogyan a legeffektívebb?

      Nagyon köszönöm a segítséget!

      Törlés
    3. Minden sort be kell húzni, de nem célszerű egyenként csinálni. Ezt be lehet állítani a Bekezdések fülre kattintva, vagy ki lehet jelölni az egész szöveget, és a vonalzónál behúzni. A behúzást fél és másfél centi között szokták beállítani.

      Törlés
  9. Köszönöm a részletes, mindenre kiterjedő választ!
    A word ugye automatikusan kötőjelet ír a dialógus kezdésénél. Akkor a végén cseréljem ki karaktercserével az összeset gondolatjelre a kész műben? Akkor mindenhol csak gondolatjelek lesznek, az nem gond? Vagy mi erre a legjobb megoldás?

    Hálás vagyok a segítségedért. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amit a word automatikusan csinál, azzal vigyázni kell. Ha kötőjelet rak be automatikusan, akkor azzal együtt átvált felsorolás funkcióra – ezt ki kell kapcsolni.
      Logikus lenne, hogy a kötőjel javításának legegyszerűbb módja, hogy utólag lecseréljük az összeset, de ezzel az a probléma, hogy a szövegben jó eséllyel használsz kötőjeleket is (pl. már-már, New York-i, Anne-nel). Tehát így utólag át kéne újra nézni az egészet. Én azt javaslom, hogy a Szimbólumok-nál keresd meg a gondolatjelet, és annak adj egy egyszerű billentyűparancsot, és már a gépelés közben azt használd. A legidőtakarékosabb módszer tényleg az, ha eleve jó helyre rakjuk a jeleket.

      Törlés
    2. Már minden világos, köszönet!

      Törlés
  10. Kedves Réka!
    Lenne egy olyan kérdésem, hogy nem bánnád-e, ha kijegyzetelném magamnak a cikkeket füzetbe? Nem akarom máshol felhasználni, csupán magamnak akarom leírni, mivel könnyebben tanulok valamit, ha nem csak elolvasom, de a saját szavaimmal is leírom. Természetesen ezzel semmilyen internetes platformon nem élnék vissza. Válaszodat előre is köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! A jogi nyilatkozat csak arra vonatkozik, ha valaki a saját oldalán, forrásmegjelölés nélkül használja a cikkeket. Privát célokra szabadon felhasználhatóak.

      Törlés
  11. Szia Réka!
    Írnál-e egy cikket a lezárásról? Vagy ahhoz túl jelentéktelen? Azért érdekelne, ugyanis nem tudom, befejezhetem-e fantasy történetemet a főhős kudarcának következményével, ami egy világvége? Konkrétabban: a főhős megnyeri a végső csatát az antagonista ellen, akinek célja a világ elpusztítása volt, de közben olyan jellemváltozáson esik át a történet során, illetve olyan titok derül ki számára a fináléban, amelyek hatására elveszíti a saját magával vívott harcot és átveszi a legyőzött antihős helyét, majd beteljesíti annak célját: elpusztítja a világot.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Természetesen a lezárás sem egy kevésbé fontos téma, mint a kezdés, lehet, hogy majd lesz cikk arról is. Felnőtt fantasyben simán működhet ez befejezés, hogy végül a főszereplő viszi véghez azt, amit meg akart akadályozni. Vannak erre irodalmi példák, hogy végül a hősből lesz a főgonosz.

      Törlés
  12. Kedves Réka!
    Először is megköszönném, hogy ilyen hasznos cikkekkel látsz el minket. Rengeteget tanultam belőlük.
    Ma egy kérdéssel és egy kéréssel fordulnák hozzád. A cikkeidben sokszor emlegetet a kezdő és a haladó írókat, azonban azt sosem említetted, szerinted mikortól haladó egy író. Nyilván, minél többet foglalkozik az ember írástechnikával és mellette gyakorol, akkor ő közelebb van a céljához, mint például egy ember, akit semmit sem tesz.
    Szóval íme a kérdés: Mikor lép át egy írópalánta egy küszöböt, amikor elmondható róla, ő már haladó szinten ír? (Itt legfőbbképpen a te véleményedre vagyok kíváncsi).
    Illetve a kérés. Amennyire tudom te egy kiadóban dolgozol. Kérlek, ne vedd tolakodásnak, azonban én szívesen elolvasnék egy bejegyzést, amiben a kiadói munkát taglalod. Mi a menete? Mi alapján választotok ki egy kéziratot? stb.

    Előre is köszönöm a válaszodat!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mila!
      Ez egy komplex kérdés, hogy mikortól számít valaki haladónak. Én úgy gondolom, hogy egyrészt ha megtalálta a zsánerét (vagy zsánereit), azt lehetőleg behatóan ismeri, tudja annak fő jellemzőit és az olvasóréteg elvárásait. A következő, hogy tisztában van azzal, ezekhez képest hol vannak az ő írói képességei. Tehát ha cselekményközpontú zsánerben ír, pl. thrillerben, akkor tudja, ott kiemelten fontos az infóadagolás, és meg tudja ítélni, hogy ő abban mennyire jó. A haladó író nem az, aki mindent hibátlanul csinál, hanem nagyjából képes felmérni, hogy miben jó, és azokra a készségekre épít, és azt is felméri, hogy miben kellene jobbnak lennie.
      Az írók folyamatosan fejlődnek, nem mondhatják azt x kiadott könyv után, hogy most már profi vagyok, véget ért a tanulás. A profizmus inkább onnantól kezdődik, hogy az ember egyre jobban érzi, hogyan tudja kamatoztatni és fejleszteni a meglévő tudását.

      Törlés
    2. Náluk a kéziratok kiválasztási folyamata teljesen átlátható és követhető, mivel az Aranymosás pályázat keretében fogadunk új műveket, és a kiválasztási folyamat nyilvános. Ha letelt a beküldési határidő, jönnek az előszűrők, akik elolvassák minden pályázati anyagnak az elejét, belenéznek a mellékelt konfliktusvázlatba. Amelyik szöveg ígéretesnek tűnik, az kikerül az Aranymosás oldalra, az olvasók is véleményezhetik, emellett megkapja az első lektor elolvasásra. Kéthetente kikerülnek az oldalra a lektori hírek, ezekben van egy rövid vélemény a művekről, és hogy melyiket ajánlotta a lektor kiadásra. Ha az egyik kézirat pozitív lektorit kapott, akkor megnézi a második lektor, aki a projekt vezetője. Ha ő is pozitívat ad neki, akkor megnézi a kiadó vezetője, végül ő dönt a megjelentetésről.
      Mivel a pályázati anyagok részlete és a lektori döntés és indoklás is nyilvános, aki követi a pályázatot, annak világos lesz, hogy milyen szempontok alapján szűrik a kéziratokat.

      Törlés
  13. Kedves Réka,
    nagyon hasznos, tartalmas, jól szerkesztett oldalt hoztál létre, köszönet érte. Az volna a kérdésem, hogy a családregény, mint műfaj, hova tartozik. Gondolok itt Szabó Magda történeteire, például a Für Elise-re, vagy D. Tóth Kriszta, Jöttem hadd lássalak könyvére, ami az édesanyjáról szól. Esetleg a hasonló történetekről is írhatnál egy bejegyzést, miként és hogy lehet jól megírni egy hasonló témájú regényt. Miként épülnek fel azok a történetek, ahol csupán annyi a sztori, hogy elmeséljük egy család történetét, és azt gondoljuk, hogy valószínűleg az olvasó is magára ismer ezekben. Itt miként kell vezetni a cselekményt, azaz mennyire fontos maga a cselekmény? (D. Tóth Krisztánál pl. már az elején tudjuk, hogy az anyja rákban meg fog halni és végigolvassuk mégis a történetet.) köszönöm, Erika

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Erika! A hasonló családregények rendszerint a szépirodalomhoz tartoznak, így hasonló elvek érvényesek rájuk, mint általában a szépirodalomra. A felépítésüket tekintve itt már ki van jelölve, hogy egy család történetét követjük, itt annyi játéktér van, hogy hány szemszögből meg kronológiailag mennyire lineárisan. A szépirodalomban nem lényeges, hogy egy regénynek legyen különösebb cselekménye, a karakterábrázolás fontosabb.

      Törlés