Regénynevelde írócsoport

Itt Az író szerszámkészlete e-könyv!

Az első Így neveld a regényedet kreatív írás könyv pár napja már elérhető a Ko-fi oldalamon.

Elsőként szeretném megköszönni mindenkinek, aki támogatott, meg általában a lelkes kommenteket és üzeneteket.

Ezt a kiadványt tesztüzemnek is szántam, hogy lássam, mennyire érdekelnek titeket a hasonló e-könyvek. Mivel sokakat érdekelt, ezért valószínűleg nem ez az Így neveld e-könyv lesz az utolsó.

Azért is, mert Az író szerszámkészlete kötetbe nem fért bele az összes létező témakör, amellyel a blog az évek során foglalkozott, de persze azok sem kevésbé fontosak.

 

A jövő évi terveim között egyrészt szerepelnek még további letölthető írástechnikai e-könyvek. Valamint a Ko-fi oldalon van egy olyan lehetőség, hogy a támogatókkal külön meg lehet osztani posztokat, úgyhogy a jövőben jöhetnek olyan anyagok, amelyek oda kerülnek fel (érdemes követni ezért a blog Ko-fi oldalát is).

Persze a blog is ugyanúgy fog továbbra is működni, főleg, ha a jövő évre tervezett íróiskolai oktatási anyagokat is kidolgoztam. Az idei egyébként a Pszichothriller kurzus oktatási anyaga volt, ami közel 80 oldalas lett. (Ha valaki kíváncsi a jövő évben tervezett kurzusokra, kattintson ide.)

Ezután írnék egy kicsit Az író szerszámkészlete e-könyvről, hogy tudjátok, mi volt mögötte a koncepció, és hogyan épül fel.

Az évek során több követő is mesélte, hogy ki szokta nyomtatni magának a blog cikkeit. Vannak, akik a blog teljes tartalmát lementették, berakták egy word fájlba, és nyomtatás után lefűzték maguknak. Emiatt annak nem láttam értelmét, hogy a blog teljes tartalmát, az összes posztot berakjam egy óriási pdf fájlba, és azt tegyem elérhetővé blogkönyvként.

Az egyik oka ennek, hogy ezt ti is meg tudjátok csinálni. A másik, hogy nagyon vegyes témájúak a cikkek, valami alaptudás, és beleillik egy írástechnikai tankönyvbe, valami inkább érdekesség. Például kétszer is írtam a fanfictionok történetmesélési sajátosságairól, és ezekben a posztokban vannak ugyan hasznos gondolatok regényíróknak is, de ezeket nem gondolnám elengedhetetlen anyagoknak.

Olyan szempontok szerint igyekeztem összeállítani ezt a blogkönyvet, hogy aki kezdő író, annak egybe legyenek gyűjtve azok az anyagok, amelyek segítik őt az indulásnál. Aki pedig gyakorlottabb író, az ő számára is egy hasznos összefoglaló legyen, amihez vissza tud térni, ha elbizonytalanodik.


Az e-könyvet pdf formátumban lehet letölteni, de dokumentumban van még egy-egy letöltési link az epub és mobi változathoz is.

Összesen 120 A/4-es oldal, ami 200-250 oldal lenne könyv méretben.

A fő témakörök a nézőpontok, narratív távolság, „mutasd, ne mondd” szabály, információadagolás és annak speciális esetei (előrevetítés, nyomok, horgok, red herring stb.), leírás és költői eszközök, konfliktus és dramaturgia. A teljes tartalomjegyzéket megnézheted itt.

A könyv nagyrészt a blog cikkeire épül, de volt olyan témakör, amit egyszerűsítettem, másokat meg kiegészítettem.

Például van legalább 6 nézőpontokkal kapcsolatos cikk a blogon, amelyekben sok az érdekesség, példa stb. Ezeket is érdemes elolvasni, de nem minden tartozik szorosan a témához. Ezeket a fejezeteket például meghúztam, hogy átláthatóbbak legyenek.

A két rész, amit kiegészítettem, az a narratív távolság, a másik pedig a dramaturgia és konfliktusok. Ezekben olyan új információk vannak, amelyek a blogon nem szerepelnek.

Plusz beraktam egy áttekintő fejezetet a szöveg részeiről, amely szükséges a későbbi fogalmak megértéséhez.

 

Itthon valóban nem sok írástechnikai anyaghoz lehet mostanság hozzájutni kiadott formában (ez alól kivétel Stephen King Az írásról című könyve, amit épp nemrég adtak ki újra).

Remélhetőleg a blogkönyv segíteni tud azoknak, akik blogok helyett jobban szeretnek könyvszerűen rendszerezett szövegeket olvasni.

 

Itthon még kevesen vannak, akik kimondottan az írástechnika elméleti részével is foglalkoznak, és nem „csak” gyakorlati szakemberek (például szerkesztők), akik a szerzőknek egyénileg adnak tanácsokat.

Zárójelben, egyébként itthon az is bonyolítja a helyzetet, hogy többek gondolkodásában egybefolyik az irodalomkritika és az írástechnika. Itthon sokan remek kritikai tevékenységet végeznek, mélyen elemeznek akár szórakoztató irodalmi műveket is, de ezek nem írástechnikai elemzések, és közvetlenül ezeket nem is lehet például írók oktatására használni. A kritikusok néha neheztelnek is az írástechnikára, mivel általánosít, „szabályokat” állít, amelyek szerintük sablonos műveket eredményeznek, viszont a kreatív írásnak mint területnek éppen az az értelme, hogy általánosságban tud tanácsokat adni. Nem is lenne képes minden egyedi esetet figyelembe venni, ami kiesik a szabály hatóköréből. Azt mindig az írónak magának kell eldöntenie, hogy milyen tanácsot nem tart be, mivel úgy véli, ettől jobb lesz a könyve.

 

Ezért fontos egyébként az is, hogy többféle elméleti anyag legyen elérhető, és hasznos, ha ezek különböző szemléletűek. Például az itthon megjelent Kreatív írás könyv Gessingtől más szemléletű, mint a Steele-féle Kezdő írók kézikönyve. Vagy a külföldiek közül John Gardner egész más szemléletű, mint például Donald Maas. A neten elérhető anyagok közül Emma Darwin blogja máshogy közelíti meg a történeteket, mint K.M. Weiland, vagy a YouTube-on is megtalálható Brandon Sanderson inkább cselekményközpontú, míg Abbie Emmons karakterközpontú.  

A magyar neten is elérhetőek hasznos anyagok, például az Irodalmi Boncnokon is, vagy még Wattpadon is vannak egész hasznos gyűjtemények kezdőknek.

A netes anyagoknak viszont az a hátránya, hogy nincsenek ellenőrizve, és főleg a magyar anyagokban nagy tévedések lehetnek. Az, ha valamit valaki más szemlélet szerint tanít, az nem tévedés (ezt is jó lenne általánosságban tudatosítani), viszont sokszor látom netes anyagokban, hogy bizonyos fogalmakat nem értenek a szerzők.

 

Egyik ilyen nehezen feldolgozható terület a nézőpontok és a narratív távolság. Ami egyrészről érthető, mert az írástechnikán belül ezek a legbonyolultabb témakörök közé tartoznak, de ha valaki számára nem egészen tiszták ezek a fogalmak, talán inkább nem kellene cikket írnia használatukról. (Pár éve írtam arról, milyen tévedéseket találtam ezzel kapcsolatban a neten.)

Sajnálatos módon még néha azok is keverik a nézőpontokat a narratív távolsággal, akik írástechnika oldalt működtetnek, vagy kezdő szerzőket oktatnak. (Egyébként az egyik legdurvább tévedés, amivel ennek kapcsán találkoztam cikkben, hogy az illető keverte a mindentudó narrációt a dramatikussal.)

Ezért is éreztem fontosnak kiegészíteni a könyvben a blogon eddig is megtalálható narratív távolságos anyagokat.

Reményeim szerint a könyv ad a szerzőknek egy olyan alapot, amelyre építve kialakíthatják a saját, egyedi alkotói módszerüket.

 

Ha érdekel Az író szerszámkészlete e-könyv, ide kattintva meg tudod nézni a teljes tartalomjegyzékét.

A blog Ko-fi oldalán pedig letöltheted az e-könyvet. Ha adományozol egy általad kiválasztott összeget, köszönőüzenetben fogod megkapni a linket a könyv pdf, epub és mobi verziójához. Az összeggel a blog további működését támogatod, valamint jelzed nekem, hogy szívesen olvasnál hasonló kreatív írás e-könyveket (kövess Ko-fin is a hírekért).

Emellett pedig hozzáférsz a jövőben a támogatók számára közzétett posztokhoz.


Jó írást, sok sikert az új évre!


Réka

Kozma Réka szerkesztő

1 Megjegyzések

  1. Üdv!

    Ha a Ko-fi oldalt nem szeretném használni, van más mód a könyv beszerzésére? (Természetesen a Ko-fis kávé árának kifizetése után.)

    VálaszTörlés
Megjegyzés küldése
Újabb Régebbi