Episztoláris regényeknek az olyan műveket nevezzük, amik levelekből, naplóbejegyzésekből, emailekből, cikkekből, posztokból és egyéb dokumentumokból állnak.
Aki sokat olvas, valószínűleg nem ismeretlen számára a
fogalom, vagy legalábbis biztosan találkozott már olyan regénnyel, ami leveleket, üzeneteket, feljegyzéseket stb. tartalmazott.
Bár léteznek népszerű episztoláris regények, és bizonyos történetekhez nagyon jól illeszkedik ez a forma, de a hagyományos levél- vagy naplóregényeken túl itthon nem sok kreatív próbálkozást láttam ebben a műfajban, szórakoztató irodalomban.
Ennek valószínűleg az is az oka, hogy az írók nem tudják,
hogy milyen sokféle szöveget és formátumot használhatnak egy regényben. Vagy
nem találkoztak olyan pozitív példával, ami szemléltetné, egy
zsánerregényt is mennyire izgalmassá tudja tenni az érdekes formátum.
Ebben a cikkben áttekintem, hogy milyen típusú episztoláris művek léteznek, hátha több magyar zsánerszerző is kedvet kap a kísérletezéshez.
A levélregények
Az első kategória, amit elsősorban episztoláris művekként emlegetünk, ha egy regény konkrétan levelekből áll. Sok klasszikus példát ismerünk, mint például a Veszedelmes viszonyokat vagy Az ifjú Werther szenvedéseit, de modern irodalomban is megjelenik a műfaj. Itt gondolhatunk a Beszélnünk kell Kevinről című könyvre, amiben a főszereplő a férjének ír leveleket, vagy az Egy különc srác feljegyzéseire. Levélregények megtalálhatók a romantikus zsánerben, lásd Krumplihéjpite Irodalmi Társaság, vagy az ifjúsági irodalomban, lásd Kedves halottak.
Szintén egy érdekes levélregény a This Is How You Lose the Time War sci-fi, amiben két ellenséges időutazó ügynök hagy üzeneteket egymásnak az időháború közepette.
Az is meghatározhatja a történetet, hogy a főszereplő kit
szólít meg a leveleiben. Valamikor nem kölcsönös levelezést látunk, hanem
például a Kedves halottak!-ban a főszereplő fiatalon elhunyt hírességeknek ír,
hogy ezáltal dolgozza fel egy szerette halálát.
A traumafeldolgozás vagy egy esemény utólagos megértése
gyakori motiváció, például a Beszélnünk kell Kevinről történetének is egy
tragédia áll a középpontjában.
A Bocsáss meg, Leonard Peacock ifjúsági regény nem teljes
egészében episztoláris, de abban egy főszereplő által kitalált jövőbeli figura
leveleit olvashatjuk a főszereplőhöz, amikben arról próbálja meggyőzni (magát),
hogy ne dobja el az életét.
Lucy Christopher Stolen című ifjúsági regénye (aminek az
alcíme is az, hogy A Letter to My Captor) egy hosszú levél, amit a főszereplő
annak a férfinek ír, aki 16 évesen elrabolta és fogva tartotta.
Érdemes ezt is átgondolni, hogy ha eszedbe jut egy levélregény ötlete, hogy ki milyen célból írja a leveleket.
Akár megbízhatatlan narrátor is lehet a főszereplő, ha valamiért nem mondhatja
el az igazat, titkol valamit, vagy egyszerűen az olvasónak a sorok között kell
megtalálnia azokat az információkat, amikből kibontakozik a valódi történet.
A levélregények egy változata az email-regények. Gyakoriak
az olyan történetek, amikben két karakter először emailben kommunikál, és lassan egyre közelebb kerülnek egymáshoz. Erre példa a Kedves Aaron!. Szintén emailregény Rainbow
Rowelltől a Szív küldi.
Akár rejtélyt is lehet arra alapozni, hogy az egyik vagy
mindkét karakter nem sejti, kivel levelezik. Például a Simon és a Homo Sapiens
lobbiban a főhős annyit tud, hogy a jófej srác, akivel üzengetnek, az
iskolájába jár, de nem tudja, ki az.
Ha a regényed jó részét üzenetek teszik ki, érdemes olyan
szituációt kitalálni, amiben a szereplők lényegi kommunikációja azon keresztül
zajlik.
Például a Vörös, fehér és királykék nem kimondottan
episztoláris regény, de elég sok üzenetváltás van benne, mivel a karakterek
távol élnek egymástól, és az ellenségeskedés után tényleg nagyrészt úgy
kedvelik meg egymást, hogy üzengetnek. Amikor már elmélyül a kapcsolatuk,
emaileket váltanak egymással, ami azért jó ötlet az író részéről, mert egyrészt
a viszony komolyodását is jelzi, hogy az SMS-ekről áttértek a hosszabb levelekre,
másrészt dramaturgiai funkciója is lesz ezeknek az emaileknek.
SMS, chat-üzenetek és közösségi média
Mindezek mellett persze be lehet építeni egy regénybe a
közösségi médiát is, Facebookot, Twittert, Discordot stb.
Például Ali Hazelwood Love on the Brain regényében a
főszereplő összebarátkozik valakivel Twitteren, és sokáig nem tudja, hogy az
életben is ismeri az illetőt.
A Tweet Cute ifjúsági regény szereplői a Twitteren csatároznak
egymással, és nem sejtik, hogy közben összebarátkoztak egy anonim
chat-alkalmazáson.
Manapság rengetegen az interneten és a közösségi oldalakon
keresztül szereznek barátokat, akár még párt is, így gyakori az a szituáció,
hogy az emberek úgy kedvelnek meg valakit, hogy élőben sokáig nem találkoznak,
és talán még azt se tudják, mi az igazi neve. Több kortárs regény is egy
hasonló helyzetre épít.
Naplóregények
Általában az episztoláris regények alá sorolják a naplóregényeket is, mint például A sárga tapéta, A neveletlen hercegnő naplója, Bridget Jones naplója. Klasszikusok között is található olyan mű, amiben a szereplők naplóbejegyzései keverednek levelekkel és feljegyzések is, például a Drakulában.
A kortárs thrillerekben népszerű elem az, hogy egy bűntényt
naplóbejegyzések által is próbálnak felderíteni, és persze ezek a bejegyzések
részei a könyvnek. Ezt láthatjuk a Holtodiglan című sikeres thrillerben, de
naplórészletek vannak a Néma tanú és a Verity című regényekben (olykor az is a
rejtély része, hogy vajon a naplóknak lehet-e hinni).
Manapság a naplóregények mellett megjelenek a blogregények
is, például az Amikor ezt olvasod című műben az egyik karakter blogbejegyzései
keverednek más szereplők levelezésével, akik a posztokból igyekszenek kideríteni,
mi történt.
Olykor a blog posztok kisebb mértékben, inkább jópofa
érdekességként jelennek meg. Például az Elidegenítve ifjúsági regényben a
főszereplő azt a feladatot kapja az iskolában, hogy írjon posztokat az idegen
fajról, akik látogatóba jöttek a földre, és a fejezetek elején ezekbe
beleolvashatunk.
Episztoláris mű: szinte bármilyen formátumú szöveg
Olvastam olyan történetet is, ami peer
reviewkből állt, ami az a folyamat, ami során független szakértők értékelnek
egy tudományos dolgozatot. A történetben két tudós kritizálta egymás
irodalomesztétikai dolgozatait, és közben jobban megismerték egymást.
Egy másik szöveg főszereplője pszichológus,
és felváltva olvashatjuk a hivatalos orvosi diagnózisát, a szakmai jegyzeteit
az esetről, és a személyes naplóját. Ebben az az érdekes, hogy nyilván az
orvosi dokumentumok és a napló más formátumban vannak megírva, más stílusban,
de más információkat is tartalmaznak, mert van, amit az orvos egy hivatalos
iratban nem oszt meg. Így előfordul, hogy a hivatalos jegyzetet felülírja később a
napló.
A. S. Byatt Mindenem című regénye egy irodalomtörténeti
detektívtörténet, amiben két kutató egy fiktív viktoriánus költő élete után
nyomoz, és a könyvben elolvashatjuk a költő verseit, a levelezését, és
naplóbejegyzéseket is – az olvasó is részt vesz a nyomozásban.
Hasonló ehhez az S. J. J.
Abramstól, ami két történetet is tartalmaz, egyrészt a Thészeusz hajója
című regényt, másrészt a két olvasó történetét, akik a regény margóin
beszélgetnek egymással. Emellett a könyv tartalmaz képeslapokat, újságcikkeket és
egyéb dokumentumokat.
Az episztoláris regények határai
Felmerülhet a probléma ezekkel a szövegekkel kapcsolatban,
hogy ötletesek, narratív szempontból érdekesek, de olykor történetként nem
igazán állnak össze.
A hasonló könyvek értékeléseiben visszatérően megjelenik,
hogy az olvasók megvették őket kíváncsiságból, de az izgalmas alapkoncepción
túl nem találták őket élvezhetőnek. Ez ugyanúgy előfordul a főleg emailekből
vagy üzenetekből felépülő könyveknél is.
Nem kizárt, hogy valaki megírjon egy csak hotel
értékelésekből álló regényt úgy, hogy az történetként is működjön, de nagyon
nehéz. Főleg, hogy ebben az esetben, ha valaki eltávolodik a hotel értékelés
„műfajától”, és regényesebben ír meg egy bejegyzést, az értékelésként nem lesz
hihető, és az olvasó számonkérheti a szerzőt, hogy miért nem tartja magát a saját
koncepciójához.
Nem feltétlenül kell abban gondolkozni, hogy egy teljes
regényt dokumentumokból, levelekből, blogposztokból építs fel (azt bizonyos
olvasók egy idő után fárasztónak találhatják).
Sokszor gondot okoz az is, hogy ilyen esetekben az írói eszközkészletet egy részét nem használhatod, például üzenetváltásoknál leírásokat, belső narrációt stb.
Ha valaki jó dialógusokat tud írni, szórakoztatóak lehet a
karakterek emailjei, de nehéz ezeket annyira hatásosan megírni, mint egy
regényjelenet, amibe a szerző közvetlenül belerakhatja a karakter gondolatait,
érzékelését, ahogy a környezet meg a többi szereplő hat rá stb.
Ezért sok történet keveri az episztoláris részeket a
hagyományos narrációval. Ám ezt sem kell a megszokott módon alkalmazni, csak
olyan korlátozott formában, hogy a regényedben megjelenik pár SMS. Ennél lehetsz
kreatívabb is.
Találkoztam olyan online történettel, ami fiktív
sportolókról szólt, és a hagyományos elbeszélés mellett sok interjút,
újságcikket, üzenetváltást, Twitter-posztokat, Reddit-beszélgetéseket, és
forgatóköny-részleteket is tartalmazott egy készülő Netflix-dokumentumfilmből.
Szerző kicsit imitálni próbálta azt a módot, ahogy egy sportág rajongói
információkat szereznek különböző forrásokból, ettől valószerűbb lett a történet.
Valamint így kétféle narratíva is futott párhuzamosan: a két főszereplő
nézőpontja és az ő életük, meg amit a média felé közvetítenek az életükről,
illetve amit a rajongók gondolnak róluk.
Egyik szövegben egy fiktív fórum-beszélgetésben az is
felvetődött, hogy mennyire etikus közszereplők életéről pletykálni online, vagy
sporttársakat shippelni, amitől egy plusz meta réteget kapott az episztoláris
rész.
Lehet alkalmazni a dramatikus iróniát is, amikor az olvasó
többet tud, mint a szereplő. Például a karakter el akarja titkolni a
magánéletét, de nem tudja, hogy a Twitteren viszont a rajongók találgatnak a
párkapcsolatáról, és nem sikerül olyan jól színlelnie, mint hiszi.
Egy thriller példa a Night Film Marisha Pessltől, amiben a
főszereplő egy titokzatos horrorfilm rendező után nyomoz, és a hagyományos
narrációjú részek között előfordulnak fotók, újságcikkek, interjúk, rendőrségi
dokumentumok stb. Ez még inkább megadja annak az illúzióját, hogy az olvasó
együtt nyomoz a főszereplővel.
Ha a szerző átgondolja a plusz episztoláris részeket, és
hogy milyen szerepet töltenek be a történetben, egy hétköznapi regényötletet is
új szintre tudnak emelni úgy, hogy a történetmesélés sem sínyli meg.
Kitekintés: történet a történetben
Általában az egy könyvön belüli különböző történetek
kiegészítik egymást. Például az éjszakai ragadozókban a főszereplő volt férje
írt egy regényt, és miközben a nő azt olvassa, azon keresztül feltárul a kapcsolata
az exével. Vagy a Szólít a szörnyben a történetek arra szolgálnak, hogy a
főszereplő fel tudja dolgozni az anyja betegségét. Colleen Hoover Verity
regényében a főszereplő egy híres szerző jegyzeteiből próbál megírni egy könyvet,
és közben rátalál a szerző önéletrajzára, amiről nem tudja eldönteni, hogy igaz,
vagy ez is fiktív.
Kisebb mértékben, de ide tartozik a Fangirl című ifjúsági
regény is, amiben a főszereplő fanfictiont ír, és abból és a ficjeit ihlető
eredeti regénysorozatból is olvashatunk apró részleteket (erről és a metafikcióról
bővebben itt írtam).
Azért is említem ezt a regényt, mert létezik egy felnőtt
változata is (Olivia Dade: Spoiler Alert), amiben főszereplő egy Trónok
harca-szerű sikeres sorozathoz ír fanficeket, és nem tudja, hogy az online
barátja, akivel együtt írnak a fandomba, egy színész, aki a sorozatban játszik.
Ebben a könyvben szintén vannak rövid részletek a szereplők ficjeiből, de
annyiban episztoláris is, hogy olvashatjuk a karakterek online üzenetváltását
is.
Általános tanácsok episztoláris történetek írásához
1. Gondolkozz el azon, hogy miben ad hozzá a történethez, ha episztoláris részek vannak benne. Mivel lesz gazdagabb ezáltal a regény.
Azt nem feltétlenül szeretik az olvasók, ha az író csak
azért teszi tele a regényt SMS-ekkel, Insta-üzenetekkel meg hasonlókkal, hogy a
könyv „modern”-nek vagy „fiatalos”-nak érződjön. Jobb, ha van oka ezek
beépítésének.
2. Ha már ezt a műfajt választod, és a történeted részben
vagy egészben emailekből, blogbejegyzésekből, orvosi látleletekből vagy bármi
hasonlóból áll, próbálj az adott szövegtípus formátumához alkalmazkodni.
Azt nem is említem, hogy furcsán hat a levél- vagy
naplóregényben a párbeszéd (hisz egy levélbe nem teszünk komplett
dialógusokat), mert ezeket szinte minden szerző használja, viszont az gond, ha
valaki úgy ír naplóregényt, mintha sima regényt írna, csak az az első mondatban
kijelenti, hogy ez egy napló, és dátumot tesz minden fejezet elejére.
Nem kell teljes mértékben úgy megírni a leveleket vagy a
naplóbejegyzéseket, mint ahogy a valóságban ezek fel szoktak épülni (az unalmas
részeket ki lehet hagyni), de azért tartsd fenn az illúziót, hogy az olvasó elhiggye,
hogy ezek valóban valakinek a levelei vagy naplója.
Olyan korlátokra is gondolj, hogy például egy csatát nem fog
tudni a karakter pontról pontra, közvetlenül leírni egy levélben úgy, ahogy egy
jelenetben leírnád. Egy haldokló karakter nem fogja tudni leírni az utolsó napjait.
Például egy kimondott naplóregény valószínűleg inkább karakterközpontú, mint cselekményközpontú művet fog eredményezni.
Ha olyan típusú író vagy, aki szeret leásni a karakter
lelkének mélyére, feltárni a gondolatait meg ahogy látja a világot, akkor a
naplóregény hozzád jobban fog passzolni, mint egy cselekményközpontú íróhoz,
akit inkább a történet meg a fordulatok érdekelnek.
4. Naplóregénynél, levélregénynél különösen fontos, hogy jól
tudd használni az E/1 narrációt (bővebben erről ebben és ebben a cikkben írtam). Általában ha a karakternek nincs megragadó
hangja és személyisége, ami bevonzaná az olvasót, az episztoláris történet kevésbé fog működni.
Ha több főszereplő van, mondjuk egy fiú meg egy lány
leveleznek egymással, fontos, hogy a hangjuk elkülöníthető legyen egymástól.
Ha olyan regényt írsz, amiben a karakterek sokat üzengetnek
egymásnak, és hosszabb szakaszok szinte úgy épülnek fel, mint egy forgatókönyv,
lényeges, hogy jól tudj párbeszédeket írni.
***
Ha egy nagyon egyedi formai újítást találtál ki, az olvasó
elnézheti, ha a történet nem annyira remek, de egyébként a formai trükkökért ne
áldozd be a történetmesélést.
Viszont érdemes kreatívnak lenni, mert a zsánerirodalmon
belül is van potenciál az episztoláris szövegekben. A kiadott regények közül
is több létezik, amiben megjelenik egy érdekes formátum, de látszik, hogy a
szerző nem nagyon tudott mit kezdeni vele, és egy ügyesebb író sokkal többet ki
tudna hozni a koncepcióból.
Rékus! Ha szépen megkérlek, kifejtenéd a véleményed egy olyan műről - jelen esetben egy novelláskötetről - amiben MINDEN mű szomorúan, negatívan végződik? Ez NEM jelent feltétlenül rossz befejezést, de a fő premisszája ez lenne a kötetnek, hogy egyetlen benne szereplő írás se végződik happy end-del. Érdemes belefogni egy ilyen kísérletbe vagy sem? Mennyire lenne népszerű?
VálaszTörlésSzia, nagyon tetszik a blogod, próbáltam csatlakozni a facebook csoporthoz is, állítólag valami szabályt nem fogadtam el, azt el lett utasítva, pedig annyira szerettem volna, és nem is emlékszem, hogy mit nem fogadtam el.
VálaszTörlésMár megoldódott, köszönöm szépen.
TörlésSzia! A Regénynevelde csoport úgy van beállítva, hogy ha a jelentkezésnél nem fogadod el a szabályzatot és nem válaszolsz egy kérdésre sem, automatikusan elutasít. De később lehet újra jelentkezni.
Törlés