Biztosan mindenkinek volt már olyan tapasztalata egy
regénnyel kapcsolatban, hogy a cselekmény maga jól felépített volt, a főhős célja
egyértelműen körülhatárolt, konfliktusban sem volt hiány, valahogy mégis
hiányérzete támadt a könyv elolvasása után. A történetet magában nem lett volna
rossz, de a néhány egyedi ötlettől függetlenül is azt érzi az ember, hogy ezt
már olvasta valahol. Az ilyen műveket szokták sablonosnak vagy kiszámíthatónak
nevezni, és ha egy történet kiszámítható, az bizonyos esetekben arra vezethető
vissza, hogy az író kiszámítható karaktereket alkotott.
Előfordul, hogy annak ellenére, hogy az szerző kidolgozta a főhőst, adott neki célokat,
motivációt, ez utóbbiak annyira uralják, lekorlátozzák a karakterábrázolást, hogy egyéb
jellemvonásainak nem marad játéktér. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a
céljai és motivációi kevésbé fontosak, épp ellenkezőleg, azok meghatározása a
leglényegesebb, hisz ezek jelölik ki a történet irányát. Viszont ha ennyivel
már ki is merítettük a szereplő jellemzését, azzal lehet, hogy a történet
működőképes lesz, de maga a karakter viszont lapos és élettelen benyomást kelthet.
Nem minden történet esetében szükséges nagyon mélyen kidolgozni a főszereplőket,
ahogy a Lapos történettípus kapcsán említettem, például James Bondtól sem
várunk el nagyfokú érzelmi komplexitást. Viszont más esetekben problémát
okozhat, ha a karaktert csupán pár jellemvonással intézzük el.
Adott szereplő kidolgozásánál felmerülhetnek olyan
szempontok, mint a háttértörténet, gyerekkori élmények, vallási meggyőződés,
hivatás, de amivel itt foglalkozni fogok, azok a karakter reakciói, ugyanis nem
az előbbi tényezők, hanem mindenekelőtt az határoz meg egy szereplőt, hogy egy
adott szituációra hogyan reagál. Másodsorban pedig a karakter laposságának és
unalmasságának az okát, ezzel együtt pedig a történet unalmasságának okát bizonyos
esetekben abban lehet megtalálni, hogy túlságosan is kiszámíthatóak a karakter
reakciói. Hangsúlyozom, hogy ez nem minden történet esetében és nem minden
szereplőnél hiba, de például ha egy karakterközpontú regényt írunk, érdemes
figyelembe venni ezt a szempontot is.
Nézzük meg, hogy mi is a szerepe tulajdonképpen a karakter reakcióinak. Legegyszerűbben úgy írhatjuk le a történetmesélést, hogy annak két alkotóeleme van: az akció és a reakció. Az élettel szemben, ami sokszor logikátlan és véletlenszerű, a fikcióban a legtöbb esemény között ok-okozati kapcsolat van (ez történt, ezért ez történt, de aztán ez történt, ezért ez történt). Tehát a cselekmény (és a jelenetek) egyszerűen szólva úgy halad előre, hogy veszünk egy történést, egy akciót, utána bemutatjuk az arra adott reakciót, majd a döntést, ami meghatározza majd a karakter következő cselekedetét (a következő akciót).
Tehát ez a történet sémája: akció → reakció (döntés) → akció
→ reakció (döntés) → akció
Nyilván az nem túl szerencsés, ha olvasás közben a befogadó minden
egyes akciónál meg tudja jósolni a rá adott reakciót. Ennek kézenfekvő ellenszere,
hogy berakunk olyan előre nem látható, külső körülményeket, amik letérítik a
karaktereket a számukra kijelölt útról. Az ilyen külső
körülmények kiemelten fontosak lehetnek bizonyos cselekményközpontú zsánereknél
(pl. a kalandregények élvezhetősége nagyrészt azon áll, hogy mennyire ötletesek
azok az akadályok, amiket az író a főhős elé gördít), és ilyenkor nem is áll
fenn annak a veszélye, hogy a történetünk túlságosan kiszámítható lesz. Viszont a karakterközpontú írásoknál vagy az
olyan történeteknél, melyek nem arról szólnak, hogy a szereplő hogyan győzi le
a külső akadályokat, hanem inkább a karakter belső életére, konfliktusaira,
változására fókuszálnak, nagyobb szerep jut a karakter személyes
választásainak.
Egy kalandregényben például általában nem az a kérdés, hogy
a hős vajon kockáztatja-e majd az életét, behatol-e a gonosz hőkövető
rakétákkal őrzött rejtekhelyére, mert biztosak vagyunk benne, hogy nem
futamodik meg – a kérdés nem az, hogy megteszi-e, hanem az, hogyan. Ezzel szemben az olyan
történeteteknél, melyek inkább a karakterre (is) fókuszálnak a kérdés az, hogy
ő a lehetséges utak közül melyiket fogja választani, tehát egy dilemma elé
állítjuk. Vagyis az első esetben a konfliktus külső (hős vs. külső akadály), a
másikban belső (két szükséglet ellentéte a hősön belül). (Azért a legtöbb
történetben egyaránt vannak külső és belső konfliktusok, maximum az egyik
dominánsabb lehet.)
Ennek alapján láthatjuk, hogy a probléma az egydimenziós
karakterekkel nemcsak az, hogy – ahogy
mondani szokták – papírízűek, hanem azon túl, hogy önmagukban is unalmasak, a
történetet is unalmassá teszik. Ha egy egyoldalúan jó vagy egyoldalúan rossz
szereplőnek választania kell két alternatíva között, az olvasó számára eleve
nyilvánvaló lesz, hogy melyiket választja. Az egyoldalúan jó vagy rossz
karakterek számára azok a morális döntések, melyek egy árnyaltabb karakter
számára óriási dilemmát jelentenének, egyértelműek. Náluk a választás nem jár
belső konfliktussal, magától értetetődő, a kiszámítható reakcióik pedig
kiszámítható történetet eredményeznek. Ez persze nem csak akkor áll fenn, ha
tökéletesen jó vagy gonosz alakokról beszélünk, hanem akkor is, ha a
karakterünknek csak egyetlen meghatározó tulajdonságot adunk (pl. nagylelkű,
cinikus, fukar).
Robert McKee szintén kiemeli a karakter reakcióinak
fontosságát, ő pontosan ebben látja a történetmesélés egyediségének zálogát:
„A történetekben, ahogy az életben is, azon események száma, amik egy emberrel megtörténhetnek, véges. Nyersz vagy vesztesz, szerelembe esel vagy kiábrándulsz, elszenveded az igazságtalanságot vagy bosszút állsz, jobb vagy rosszabb ember leszel, élsz vagy meghalsz. Az akciók sora, melyek valamilyen módon befolyásolhatják a karakter életét hosszú…, de korlátozott. Viszont az ezekre adható reakciók száma végtelen. Ideális esetben minden egyes karakter egyedi, megismételhetetlen kombinációja a vele született tulajdonságoknak és a szerzett tapasztalatoknak. Ezért az, hogy egy konkrét karakter hogyan reagál egy adott eseményre az életében, meghatározza őt. Mivel a reakciók karakterspecifikusak, ebben az esetben végtelenszámú lehetőségünk van. Az, hogyan kezeled a karaktereid reakcióit, minden más történetmeséléssel kapcsolatos dolognál jobban felfedi a különbséget az eredetiség és a klisé, a jó és a kiemelkedő írás között. Töltsd meg a történeted gyönyörűen elmesélt eseményekkel, aztán koncentráld az energiáidat, képzelőerődet és ötleteidet azokra a reakciókra, amelyek nem máséban, hanem pontosan abban a szereplő esetében hitelesek.”
Lehet, hogy ez elsőre nem tűnik olyan nehéznek, de a
legtöbbek számára az. McKee azt mondja, amikor egy író elkezd gondolkozni azon,
hogy a szereplője mit tenne egy adott szituációban, az első tippje valószínűleg
klisé lesz. Az életünk jelentős részét azzal töltjük, hogy az alapján próbáljuk
megjósolni más emberek viselkedését, amit adott helyzetben szerintünk a többség
tenne. A férfiak virágot visznek a nőknek, még ha nem is ismerik őket, mivel az általános tapasztalat szerint annak minden nő örül. De nem törvényszerű, hogy az a konkrét egyén örüljön neki, mert mi van, ha allergiás rá? Mi van, ha elsírja magát az ajándék láttára, mert a temetésre emlékezteti, amin nemrég vett részt? Mi van, ha egyszerűen elcsépeltnek tartja a rózsacsokrot?
Így írás közben gyakran tudatosan ki kell rostálnunk, hogy a bennünk felmerülő lehetséges reakciók közül, melyek a sztereotipikusak, melyek az (el)vártak, de valójában hiteltelenek, és melyek azok, amiket mi erőltetünk a karakterre, csak hogy eljussunk a következő pontra a cselekményben.
Így írás közben gyakran tudatosan ki kell rostálnunk, hogy a bennünk felmerülő lehetséges reakciók közül, melyek a sztereotipikusak, melyek az (el)vártak, de valójában hiteltelenek, és melyek azok, amiket mi erőltetünk a karakterre, csak hogy eljussunk a következő pontra a cselekményben.
Az, hogy a karakter reakció mennyire lesznek érdekesek, azon
múlik, hogy maga a karakter mennyire kidolgozott, mennyire sokoldalú. Amint szó
volt róla, amíg az egydimenziós szereplők reakció egyfélék, kiszámíthatóak,
addig a jól megformált, többdimenziós szereplők reakciói egyéniek és meglepőek.
Ahogy McKee fogalmaz, „minél szűkebb, felszínesebb és egyoldalúbb a karakter
személyiségének kidolgozottsága, annál merevebbek, statikusabbak és
kiszámíthatóbbak lesznek a választásai, cselekedetei, reakciói. És fordítva: minél
mélyebben és szerteágazóbban dolgozzuk ki a karakter személyiségét, annál
rugalmasabbak, kiszámíthatatlanabbak és komplexebbek lesznek a választásai,
reakciói és cselekedetei.”
Ami a karakter komplexitását meghatározza, az többek között
az intellektuális, érzelmi, fizikai képességei és az addigi megszerzett
tapasztalatai, élményei. Személy szerint az a problémám a „20 dolog, amit
tudnod kell a főszereplődről” típusú kérdőívekről, hogy ugyan ráveszik a
szerzőket, hogy elgondolkodjanak a főhősükről, azonban annak önmagában semmi
jelentősége nincsen, ha tudod, hogy a szereplő kedvenc színe a piros, vagy hogy
gyerekkorában eltörte a lábát. A karakterek jellemének és hátterének ismerete a
történetmesélés szempontjából fontos, ennek segítségével tesszük sokrétűvé és
érdekessé a karakter reakcióit és cselekedeteit. Valamint akkor tartalmaz a
szereplő választása konfliktust, akkor lesz az olvasó számára érdekes, ha az dilemmát
jelent a karakter számára, mivel ellentétes vágyakat és törekvéseket állít egymással
szembe a karakteren belül.
Egyesek úgy gondolják, nem baj az, ha egy szereplő megtart
valamit a rejtélyességéből a történet végéig, és az olvasó úgy érzi, sokat
megtudott ugyan róla, de mégse ismerte ki teljesen. A jéghegy-modell, amit
korábban a világépítéssel kapcsolatban hoztam fel, a karakterekkel kapcsolatban
is igaz, vagyis ha a karaktert egy jéghegynek tekintjük, és 10% az, amit róla
explicit elmondunk az olvasónak, akkor érdemes utalni még a mélyben lévő
20-30%-ra. Nem kell elmondani minden kis lényegtelen részletet a karakterről, viszont
utaljunk a mélyben meghúzódó, ki nem mondott dolgok egy részére, így az olvasó
majd úgy érzi, hogy ez a figura kerek, és rendelkezik rejtett dimenziókkal.
A Kezdő írók kézikönyve hosszasan foglalkozik a
karakterábrázolással, és az egyik dolog, amit ezzel kapcsolatban kiemel, hogy
ahhoz, hogy elkerüljük a sztereotípiákat, adjunk a szereplőinknek egymással
ellentmondó személyiségjegyeket, legfőképpen olyanokat, amik szembeszegülnek
típussal (például bankár, aki szabadidejében metálzenekarban játszik). A
szereplő kiszámítható vagy kiszámíthatatlanságától függetlenül ügyelnünk kell
arra, hogy a magatartása következetes legyen. Úgy tűnhet, hogy a kettő kizárja
egymást, de valójában nem. Ha bemutatunk egy nőt, aki végig tökéletes
feleségnek és tökéletes anyának tűnik, végül pedig egy éjszaka lelövi a férjét,
a fordulat hiteltelen lesz. Viszont ha nő tökéletes feleségnek tűnik ugyan, de
elhelyezünk a szövegben olyan apró jeleket, amik előkészítik a gyilkosságot,
érzékeltetik, hogy a feleség miért tenne ilyet, még ha az olvasó meg is
lepődik, elfogadja a fordulatot.
Tehát a váratlan reakció nem egyenlő a logikátlannal, inkább
azt mondanám, hogy a külső logika helyett a karakter egyéni, „belső” logikáját
alkalmazzuk. (Az antagonisták kapcsán szó volt róla, hogy lehet, az író maga
nem tud azonosulni a gonosza törekvéseivel, de így is végig kell gondolnia, ő
hogyan jutott el addig a döntésig, hogy el akarja pusztítani a világot.)
Attól függetlenül, hogy az olvasó meglepődik-e a karakter reakcióin vagy sem, a cselekedeteinek belőle, az ő személyiségéből kell erednie. Ne elégedjünk meg a kész válaszokkal, bejáratott klisékkel, de nem is szabad egy előre meghatározott történetsablon vagy a sokkolás érdekében hiteltelen magatartásmintát erőltetni a karakterekre. Vagyis az írónak meg kell tanulnia a szereplői fejével gondolkodni. A lényeg valójában nem a kiszámíthatatlanság, hanem az, hogy kerek, érdekes karaktereket alkossunk, és ha híven ábrázoljuk őket, a történetük is érdekelni fogja az olvasót.
Attól függetlenül, hogy az olvasó meglepődik-e a karakter reakcióin vagy sem, a cselekedeteinek belőle, az ő személyiségéből kell erednie. Ne elégedjünk meg a kész válaszokkal, bejáratott klisékkel, de nem is szabad egy előre meghatározott történetsablon vagy a sokkolás érdekében hiteltelen magatartásmintát erőltetni a karakterekre. Vagyis az írónak meg kell tanulnia a szereplői fejével gondolkodni. A lényeg valójában nem a kiszámíthatatlanság, hanem az, hogy kerek, érdekes karaktereket alkossunk, és ha híven ábrázoljuk őket, a történetük is érdekelni fogja az olvasót.
- Alexander Steele: Kezdő írók kézikönyve