Aki komolyabban foglalkozik írással, és olvasott pár ezzel kapcsolatos cikket, az biztos találkozott már a dramaturgia fogalmával. Ez első pillantásra egy varászszónak tűnhet, amin az egész regény sikere megfordul. Közben viszont annyi minden tartozik alá, és olyan sok minden mással összefügg (például információadagolással, karakterábrázolással, a feszültség fenntartásával), hogy az ember csak vakarja a fejét, ha azt hallja, hogy a kéziratával dramaturgiai problémák vannak.
Tegyük fel, hogy
valaki még nem sokat hallott a dramaturgiáról. Elmondanád, hogy ez a fogalom
röviden mit takar?
Köszönöm az interjút!
Ha felkeltette az érdeklődésed a dramaturgia kurzus, a következő februárban indul, és január 20-ig még jelentkezhetsz rá. További részletek itt.
Ha az Írástudó Íróiskola többi kurzusára is kíváncsi vagy, kattints ide.
Róbert Katalin blogját pedig itt találod.
Miért olyan fontos a dramaturgia? Milyen gyakori hibák fordulnak elő a kéziratokban? Hogyan fejleszthetjük magunkat, ha jobb történetszövőkké akarunk válni?
Ezekről a kérdésekről faggattam Róbert Katalin írót, szerkesztőt, aki az Írástudó Íróiskola februárban induló dramaturgia kurzusának oktatója.
Nagyon röviden a dramaturgia az, amitől egy regény izgalmas,
letehetetlen lesz, amivel megragadja és megtartja az olvasó figyelmét.
Persze, ha az ember imádja a nyelvi finomságokat, lehet neki
fontos(abb) egy regény nyelvi szintje, mint a cselekmény íve, de amikor az
olvasó azt mondja, a könyv unalmas volt, csalódást okozott neki, esetleg
hiányérzete maradt, akkor dramaturgiai gondok állnak a háttérben.
Maga a dramaturgiai ív két dologból áll össze: történeti és
érzelmi ívből. Az előbbinél azzal foglalkozunk, hogy mi történik a szereplőkkel
és ez az ív hogyan épül fel. Az utóbbinál pedig azzal, hogy reagál minderre a
karakter érzelmileg, hogyan változik mindannak hatására, ami történik vele.
Szerinted miért van
az, hogy sok kezdő számára ez titokzatos fogalomnak tűnik? Mi az, ami miatt az
írásnak ezt a részét nehezebb kitapasztalni és jól használni?
Valószínűleg mi, könyvkiadó-szakma tesszük olyan
titokzatossá ezt a fogalmat, ugyanis az elutasítás okaként nagyon gyakran
jelenik meg az, hogy „dramaturgiai hiba” van a könyvben. És amíg a nyelvi
probléma, a világépítési hiányosság vagy az egysíkú karakter fogalma érthető,
addig ez nagyon tágnak tűnik. Mert tág is, több dolgot magában rejt.
Ráadásul az olvasók a visszajelzéseikben nem fogják tudni
pontosan megfogalmazni a dramaturgiai problémát, így néha még az előolvasók,
béták sem tudnak ezen segíteni. Ugyanis az egyes olvasói benyomások, érzések
mögött kell ilyenkor megtalálni az írástechnikai problémát. Egy szerkesztő
ebben segíthet, vagy az író, amikor már rutinosabb, tudja, milyen kérdéseket
kell feltennie, hogy a benyomások mellett pontos, számára hasznos válaszokat
kapjon az előolvasóitól.
Egyáltalán szükség
van arra, hogy a szerző írás közben megtervezze a regénye szerkezetét? Nem az a
lényeg, hogy ne unatkozzon az olvasó, mindig történjen valami izgalmas?
A kérdés mögött igazából egy tévhit áll: az a gondolat, hogy
egy dramaturgiai szempontból jól szerkesztett regény kiszámítható lesz. Pedig
ha a regény unalmas vagy kiszámítható, akkor valószínűleg az
információadagolással lehet gond. Ami pont egy dramaturgiai hiba. A
megtervezett regény tehát lehet nagyon is izgalmas.
Ennek ellenére egyáltalán nem kötelező írás közben megtervezni a regény szerkezetét. Azt viszont érdemes megérteni,
hogy a befejezett kéziraton még kellhet dolgozni. Ilyenkor akár dramaturgiai
javításokra is szükség lehet még. Ha nem nagy logikai hibára épül vagy csúszik
szét a regény, nem kell újraírni, csak javítani. De néha sajnos részben vagy
egészben újra kell írni a kéziratot, bizonyos részeket ki kell dobni, másokat
kibővíteni.
Íróként ezt el kell fogadnunk, mert ez az írás része.
Az interneten sok
történetsablont találni, amik fejezetekre bontva elmagyarázzák, mikor minek
kell történnie a regényben. Ezekre mennyire érdemes támaszkodni?
Az egyes történetsablonokról érdemes tudni, hogy sikeres
művek alapján születnek. Az írástechnikában általában, és a dramaturgia terén
is igaz, hogy nem kívülről mondja meg valaki a tutit, hanem sok-sok sikeres,
jól működő történet szerkezeti azonosságai alapján alakulnak ki ezek a sémák.
Ennek ellenére semmi sincs kőbe vésve. Nemcsak a szabályos
dramaturgiát követő történetek, hanem a tökéletes profizmussal felrúgott
szabályok is adhatnak hatalmas élményt az olvasónak. Ezeket a történetvázakat
tehát nem árt megnézni, de nem kell hozzájuk foggal-körömmel ragaszkodni.
Viszont jó tudni, hogy mit csinálunk másképp, és miért döntöttünk úgy, hogy teszünk
a szabályokra.
Ha a dramaturgia egy
regény teljes cselekményét érinti, akkor hogyan lehet gyakorolni azt egy két hónapos
kurzuson?
Az Írástudó Íróiskola Dramaturgia kurzusán mindenki a saját
regényével foglalkozik. Nem az a célunk, hogy egységes formába rázzuk ezeket a
regényeket, hanem az, hogy az egyes heti témák, szempontok alapján
végiggondoljuk, melyikben mi működik jól és mi az, ami miatt esetleg kevésbé
működik ez a regény.
A kurzus tehát valójában egy elég alapos és személyre szóló
kéziratfejlesztés, ahol végigbeszéljük a szerzővel, hogyan tudja
működőképesebbé tenné a regényét. Emellett kap egy szemléletmódot, aminek
segítségével később is hátrébb léphet, nézheti kritikusabb szemmel saját kész
kéziratait.
Az Aranymosás
pályázat előszűrői szakaszán túljutott kéziratok később gyakran éppen
dramaturgiai problémák miatt esnek ki. Mondanál példát arra, hogy milyen
jellemző hibákkal foglalkoztok a kurzuson?
Foglalkozunk a történeti ív felépítésével, konfliktus
jellegével, az ütközéspontokkal. Nem kezdődik-e túl későn a regény, tényleg
kimozdítja-e a szerző a főhőst a komfortzónájából, az ellenfél nagyon erősnek
(de azért legyőzhetőnek) tűnik-e, megvannak-e a cselekmény főbb pontjai és a
megfelelő helyen vannak-e. És foglalkozunk az érzelmi ívvel, a főhős
karakterfejlődésével, a főgonosz háromdimenzióssá tételével, a regény végén az
érzelmi levezetéssel.
Előkerülnek olyan témák, is hogy mit tehet az író, ha leül a
regény, hogyan tudja fenntartani a feszültséget, milyen lehet a regény és
milyen az egyes jelenetek szerkezete.
A kurzus során fontos szerepet játszik a figyelmes olvasás
kifejlesztése: a hallgatóknak minden héten meg kell vizsgálniuk, hogyan
valósítja meg a témát egy-egy megjelent regény, illetve hogyan valósították ők
meg a saját kéziratukban.
Úgy vettem észre,
hogy ha egy történetre az írók negatív visszajelzést kapnak, akkor gyakori
reakció, hogy vagy mindenáron ragaszkodnak az eredeti sztorihoz, vagy az
egészet ki akarják dobni, és inkább egy újba kezdenek. Szerinted mikor érdemes
kitartani egy történet mellett, és inkább átdolgozni?
Akkor érdemes megmaradni a történet mellett egy nagyobb
átdolgozás árán is, ha az nagyon sokat jelent az írónak. Viszont lehet, hogy
ilyenkor részben vagy egészében újra kell írnia a kéziratot. Nyilván vannak
kisebb hibák, amiket ki lehet könnyebben kalapálni, és vannak olyan nagyságú
hibák, amiknél feltétlenül újra kell írni a regényt. Ha az egész mű valamilyen
nagyon komoly logikai hibára épül, vagy ha az írói ígéret teljesen megváltozik
(más probléma, esemény kerül a történet fókuszába egy idő után, megváltozik a
főhős személy), akkor választani kell és ennem megfelelően újraírni a regényt.
Viszont, ha a szerző úgy érzi, ezt a történetet el kell
mesélnie, érdemes foglalkozni vele. Persze néha az ember félretesz egy-egy
ilyen ötletet, és később tér vissza hozzá. Ez is teljesen normális.
Ez az egyetlen olyan
kurzus, ahol a szövegrészlet mellett a regényük szinopszisát is el kell
küldeniük a jelentkezőknek. A gyakorlatban mennyire kell késznek lennie a
kéziratnak ahhoz, hogy az írók jól tudjanak vele dolgozni a kurzuson?
A tapasztalat az, hogy a kurzus akkor a leghatékonyabb, ha
az ember kész kézirattal érkezik. A kurzus során foglalkozni kell a
nyitójelenettel, a tetőponttal, a zárással is – és ha ezeket az adott héten
írja meg az ember, akkor lehetnek gondjai akár azzal, hogy a stílus még nyers,
akár azzal, hogy nem tudja még pontosan, hogyan fogj adagolni az információt,
és kibeszél a jelenetben.
Éppen ezért a 2019-es kurzusra kimondottan olyan
jelentkezőket várunk, akik egy kész regényen akarnak dolgozni. Lehet ez olyan
mű, amit elutasítottak valamilyen pályázaton, és ki szeretnék javítani, de
lehet akár frissen megírt kézirat is, aminek a szerzője szeretné előre kiküszöbölni
a dramaturgiai problémákat, és már egy javított verziót beadni pályázatra.
Kellenek előismeretek
a tananyag feldolgozásához? Kinek ajánlanád a kurzust?
Ezen a kurzuson nagyon fontos, hogy a hallgatók ismerjék és
magabiztosan használják az olyan írástechnikai eszközöket, amikkel a korábbi –
főleg a Szövegboncoló, a Párbeszéd és a Leírás – kurzusokon foglalkozunk. Itt
már nem állunk meg annál a kérdésnél, hogyan lehet a leírásokkal átadni egy
szereplő hangulatát, de azzal számolunk, hogy a szerző ezt meg tudja csinálni.
Ez nem jelenti azt, hogy kötelező elvégezni a korábbi
kurzusokat. Gyakorlott írókat több regénnyel, kézirattal a hátuk mögött szintén
szeretettel várunk, abszolút kezdőknek viszont nem ezt a kurzust ajánlanám,
mert végig éreznék, hogy hátrányban vannak, és ez frusztráló és a munkát is
megnehezíti számukra.
Milyenek a
visszajelzések a tananyaggal kapcsolatban? A résztvevők, hogyan tudják
kamatoztatni az itt megszerzett tudást?
A kurzus nagyon erős élmény. A kész regény átbeszélése,
hibák könyörtelen kikeresése mindenki számára nehéz érzelmileg. Viszont a közös
munka, a kézirat fejlesztése nagyon izgalmas írói élmény, általában a kurzuson
hatalmas megvilágosodásokra is sor kerül. Az adott kézirat javítása is sokszor
sikeres, ugyanakkor a hallgatók egy nézőpontot is elsajátítanak, a kritikus
olvasásét, aminek révén más művekben is megfigyelhetik a fontos dramaturgiai
pontokat, illetve akár a saját, következő regényüket is meg tudják nézni
kritikus szemmel, miután megírták. Így hosszú távon több sikert érhetnek el.
Köszönöm az interjút!
Ha felkeltette az érdeklődésed a dramaturgia kurzus, a következő februárban indul, és január 20-ig még jelentkezhetsz rá. További részletek itt.
Ha az Írástudó Íróiskola többi kurzusára is kíváncsi vagy, kattints ide.
Róbert Katalin blogját pedig itt találod.