Ha meghallják azt, hogy "kreatív írás kurzus", sokaknak ez
az első kérdés, ami bevillan: minek?
Miért kéne az írást tanulni? Hát ez nem ösztönös dolog? Hisz
a tehetséget nem lehet elsajátítani, írónak születni kell. (Adynak is hat ujja
volt, ugye.)
Vannak olyanok, nem is kevesen, akik azt állítják, hogy az
írást nem lehet tanítani, hogy az összes ilyen képzés időpazarlás, de
amikor ezt mondják, úgy sejtem, nem egy átlagos könyvpiaci szereplő jár a
fejükben, hanem olyan korszakalkotó szerzők, mint Hemingway, Tolkien, McCarthy
stb. Valójában tehát azt állítják, senkit sem lehet arra megtanítani, hogy olyan
jelentős író legyen, mint Cormac McCarthy, és ebben teljesen igazuk is van. De
hány McCarthy van napjainkban?
Ha körbenézünk egy könyvesboltban, vajon a
mostanában kiadott több száz könyv közül melyik igazán kiemelkedő, mennyi lesz
köztük olyan, amire 50 év múlva is emlékeznek az emberek? Ha azt mondom, öt, még nagyon optimista voltam. És mégis, nem csak azt az ötöt adják ki, és
nem csak azt az ötöt olvassák az emberek.
Biztos sok kezdő
íróval előfordult már az, hogy nézegette a könyvesboltban a legnépszerűbb
regényeket, és magában azt gondolta: „ilyet én is tudnék írni”. Valószínűleg
nem is téved olyan nagyot.
Azoknak a műveknek a fele, amik az aktuális bestseller listán fent vannak, olyan, hogy a legtöbb kezdőben megvan a képesség, hogy valami hasonlót alkosson. Mert ezek a művek nem korszakalkotók, nem akarják megújítani a zsánert. Amivel rendelkeznek, az egy olvasócsalogató ötlet, egy jól felépített történet, érdekes főszereplő és kellemes stílus. Ne mondja senki, hogy ezeket egy fogékonyabb kezdő nem tudja megtanulni.
Azoknak a műveknek a fele, amik az aktuális bestseller listán fent vannak, olyan, hogy a legtöbb kezdőben megvan a képesség, hogy valami hasonlót alkosson. Mert ezek a művek nem korszakalkotók, nem akarják megújítani a zsánert. Amivel rendelkeznek, az egy olvasócsalogató ötlet, egy jól felépített történet, érdekes főszereplő és kellemes stílus. Ne mondja senki, hogy ezeket egy fogékonyabb kezdő nem tudja megtanulni.
Persze minden kiadó arra vágyik, hogy ott tolongjanak a küszöbén
a zsenik, de a valóságban ez ritkán történik meg. Ha mindenki csak a zsenikre várna, akkor évente kiadnának
összesen mondjuk egy tucat regényt.
Ami a beérkező kéziratokat illeti, elsősorban nem az velük a baj, hogy nem elég zseniálisak, egyszerűen nem érik el a kiadható szintet. Sok esetben nem is az a probléma, hogy a szerzőjük nem elég tehetséges, hanem egyszerűen nincsen meg a szükséges mesterségbeli tudása. És hogy ez miért is olyan fontos, arra mondok egy példát.
Ami a beérkező kéziratokat illeti, elsősorban nem az velük a baj, hogy nem elég zseniálisak, egyszerűen nem érik el a kiadható szintet. Sok esetben nem is az a probléma, hogy a szerzőjük nem elég tehetséges, hanem egyszerűen nincsen meg a szükséges mesterségbeli tudása. És hogy ez miért is olyan fontos, arra mondok egy példát.
Szeretnél az ebédlőbe
egy szép új étkezési garnitúrát, ki is hívsz egy asztalost, aki megtervez neked
egy sor gyönyörű, egyedi bútort, ami a rokokót keresztezi a futurisztikus
indusztriál dizájnnal. Az egész zseniálisan néz ki, csakhogy amikor a család
leül mellé vacsorázni, az egész összedől. Lehet az akármilyen kiemelkedő kreatív teljesítmény, ha annak az alapvető funkciónak nem tesz eleget, hogy
enni lehessen rajta.
Sok kezdő íróval épp ez a probléma: nem tehetségtelenek,
vannak ötleteik, érdekes a stílusuk, de a történeteik nem állnak meg a lábukon.
Nem ismerik az alapokat, nem tudják, hogyan lehet egy történetet élvezhetően
elmesélni.
Egy idő után az ember nem a zseniket hiányolja, hanem a
tisztes mestereket, akinek már nem kell magyarázni az alapokat, tudja, hogyan
kell felépíteni a cselekményt, ismeri a saját zsánerét és az olvasók
elvárásait, van egy kialakult hangja, és képes a fejlődésre. A kezdők nem is
tudják, hogy milyen értékesek ezek az írók, akiknek a szerkesztés alatt már nem
az „eleje-közepe-vége” fogalmát kell magyarázni.
Ehelyett olykor még a kiadott szerzők sem a technikai kérdésekkel
foglalkoznak, hanem elképzelt irodalmi ideáknak próbálnak megfelelni. Ez pedig könnyen tévútra viheti őket.
Például egy szerző szuper romantikus történeteket ír, amiben viszont fejlődnie kéne, az a karakterábrázolás és a dramaturgia. De nem arra alapoz, amiben ő már eleve jó, és közben próbál javítani azon, ami kevésbé megy, hanem nekiáll dekonstrukciós, posztmodern regényt írni, mert az irodalmibb.
Másik szerző ír egy fantasyt, ami jó ugyan, de vannak még problémák a világépítéssel, az információadagolással, a dramaturgiával. De az író nem ezekkel a kérdésekkel foglalkozik, hanem azzal, hogyan lehetne az is irodalmibb, mert ő igazából szépírói babérokra akar törni.
Például egy szerző szuper romantikus történeteket ír, amiben viszont fejlődnie kéne, az a karakterábrázolás és a dramaturgia. De nem arra alapoz, amiben ő már eleve jó, és közben próbál javítani azon, ami kevésbé megy, hanem nekiáll dekonstrukciós, posztmodern regényt írni, mert az irodalmibb.
Másik szerző ír egy fantasyt, ami jó ugyan, de vannak még problémák a világépítéssel, az információadagolással, a dramaturgiával. De az író nem ezekkel a kérdésekkel foglalkozik, hanem azzal, hogyan lehetne az is irodalmibb, mert ő igazából szépírói babérokra akar törni.
Semmi baj azzal, ha valaki például szépirodalmi igényű
fantasyt szeretne írni, vannak erre is pozitív példák, de ha valakinél
rámutatnak, hogy nem a nyelvi szinttel van gondja, hanem a világépítéssel,
akkor első körben nem a stilisztika meg a mondanivaló szempontjából kellene
fejleszteni a könyvét, hanem a problémás területeken. Ez olyan, mintha az
asztalos elkezdene újfajta intarziaberakási módszerekkel kísérletezni, miközben
még mindig nem képes egy olyan asztalt összerakni, ami nem dől össze.
Aki zsánerirodalommal foglalkozik, ezért jobb először azt
megtanulnia, hogyan kell tisztes mesterembernek lenni, és csak utána művésznek.
És
aki degradálónak tartja az iparosmester elnevezést, annak csak zárójelben megjegyezném,
hogy amikor az ókori görögök művészetről beszéltek, akkor valójában
mesterségbeli tudásról beszéltek. Az általunk ismert művészeti ágakra, mint
például a festészet vagy a szobrászat, azt a kifejezést használták, hogy
techné, vagyis szakértelem, és az előbb említett művészeteteken kívül ebbe
tartozott még például az építészet, fazekasság, szabászat vagy a retorika.
És mivel mesterségbeli tudásról beszélünk, a művészet
fogalmába beletartoztak a szabályok is, vagyis az jó alkotó, aki tisztában a
saját művészetének szabályaival: „Ha valamit szabályok nélkül, pusztán
inspiráció vagy a képzelet alapján csináltak, az az ókoriak vagy a skolasztika
szemében nem volt művészet: a művészet ellentéte volt.” (Ha valaki bővebben
olvasna a témáról – W. Tatarkiewicz: Az esztétika alapfogalmai)
Ennek megfelelően a költészetet az ókorban sokáig nem is
tekintették művészetnek, mígnem Arisztotelész rá nem mutatott a szabályaira a
Poétikában, aminek az eredeti címe Techné Poétiké – vagyis a költészet egyszerre
létrehozás, alkotás és tanulható mesterség.
Szóval aki szerint az írás nem tanulható, az Arisztotelésszel
és több évszázados művészetfelfogással helyezkedik szembe. Persze csak
viccelek, de mégiscsak érdekes, hogy miközben ilyen hosszú ideig teljesen
egyértelmű volt, hogy a művészetnek azért vannak szabályai (vagy legalább irányelvei), és kapcsolódik
hozzá egy olyan tudásanyag, amit nem árt elsajátítani, ma elterjedt elképzelés, hogy az írás egy teljes mértékben ösztönös, intuitív
folyamat, és semmi köze a mesterséghez.
Tanulni, de hol?
Nagy általánosságban azt a tanácsot adnám, hogy mielőtt jelentkezünk valamilyen kreatív írás kurzusra, nézzük át a tematikáját. Ha valaki szépirodalmat szeretne írni, annak jobban hasznára válik egy olyan tanfolyam, ami arra koncentrál, de ha valaki szórakoztató irodalmat írna, az értelemszerűen olyan kurzust keressen.Ha a leírásban érezhetően inkább a stílus csiszolására mennek rá, ha olyan szavakat látni benne, hogy próza, motívum, téma, mondanivaló stb., és esetleg még versírási gyakorlatok is vannak benne, az valószínűleg inkább szépirodalmi irányú. Ha olyan szavakat látni a leírásban, mint zsáner, dramaturgia, feszültségkeltés, karakterábrázolás stb., az a kurzus nagyobb valószínűséggel koncentrál a szórakoztató irodalomra.
Nem azt mondom, hogy egy zsáneríró ne menjen el egy
szépíróknak szóló kurzusra, vagy fordítva, csak ezekkel előtte jó tisztában lenni. Ha a jól működő dramaturgiáról vagy a horgokról akarnánk tanulni egy szépirodalomra specializálódott képzésen, valószínűleg csalódni fogunk.
Azt is érdemes megnézni, egyáltalán ki tartja a kurzust. Ha
egy író, akinek már több könyve megjelent, az valószínűleg már ismeri a
különböző szakmai fortélyokat (annak is járjunk utána, hol jelent meg, ha van
pár magánkiadásban megjelent könyve, az még nem meggyőző ajánlólevél). Ha az
egyik ismert kiadónak a munkatársa (elsősorban szerkesztő), neki naprakész tudása lesz
arról, mit várnak a kiadók, hogyan érheti el azt valaki, hogy megjelenjen a
könyve, mihez kell ebben fejlődnie. Ha egy irodalomprofesszor tartja, az biztos
sok érdekes dolgot tud elmondani, de főként szépíróknak, mert aki kizárólag
klasszikus és kortárs szépirodalmat olvas, az nem fogja tudni elmagyarázni,
hogy az epikus fantasynkben hogyan adagoljuk az információt, vagy hogyan
építsük fel a romantikus szálat.
Az igazság az, hogy semmilyen képzettség nem kell ahhoz, hogy valaki elindítson egy tanfolyamot vagy mentoráljon írókat, így érdemes körültekintőnek lenni.
Az igazság az, hogy semmilyen képzettség nem kell ahhoz, hogy valaki elindítson egy tanfolyamot vagy mentoráljon írókat, így érdemes körültekintőnek lenni.
Most, hogy tisztáztam az elméleti, esztétikai, etikai és művészetfilozófiai
problémákat az írás tanításával kapcsolatban, rátérnék arra, hogy mi is lehet
annak a gyakorlati haszna, ha valaki elvégez egy kreatív írás kurzust.
–Személyes szakmai segítség
Valaki akármilyen régóta ír, akármennyi irodalmat vagy
írástechnikai szakkönyvet elolvasott, ő saját maga nem biztos, hogy észreveszi, miben kellene még fejlődnie. Saját magunk nem mindig tudjuk felmérni, hogy
amit írunk, az mennyire jó, esetleg milyen területen vannak még gondjaink.
Hiába gyakorol valaki sokat, lehet, hogy néhány tekintetben egyre jobb lesz, de
mellette ugyanúgy elköveti ugyanazokat a hibákat újra és újra.
Ebben tanácsot adhatnak a béták is, de egy béta sok esetben
legfeljebb csak észleli, hogy gond van, és ha javasol is valamit, az gyakran
vagy pontatlan, vagy félrevezető.
Egy szerkesztő nemcsak pontosan meg tudja
mondani, milyen területeken kell az írónak még fejlődnie, hanem arra is ad
javaslatokat, hogy ezeket a képességeket hogyan fejlesztheti.
– Megbízható tudás
Igen, rengeteg cikk megtalálható a neten is, de egyrészt nem
tudni, hogy az adott poszt mennyire igaz, mennyire releváns, egyáltalán mennyire
használható a magyar piacon. Én is olvastam már számtalan olyan cikket, amiben
vagy butaságokat írtak le, vagy elavult volt (mert mondjuk egy 50 éve megjelent
könyvből másolták ki), vagy egyszerűen magyar szövegekre nem alkalmazható (a
legnépszerűbb például, hogy a „mondta” helyett ne használjunk más igét, de
például az angol mondattani megjegyzésekkel se ér sokat egy magyar író).
A kurzusokhoz úgy válogatják össze a tananyagot, hogy az
hasznos legyen, érthető és releváns.
– Közösség
Szerintem a legtöbbeknek az egyik legpozitívabb élmény a
kurzusokkal kapcsolatban, hogy több héten keresztül együtt lehetnek olyan
emberekkel, akiknek éppúgy a szenvedélyük az írás, mint nekik. Vannak, akik már
valamilyen írókör tagjai, de sokaknak egyáltalán nem, vagy alig vannak író
ismerőseik, és már az egy hatalmas plusz jelent a számukra, hogy lehetőségük
adódik másokkal beszélgetni az írásról.
Nagyon jó azt is látni, hogy olykor ezek a csoportok együtt
maradnak, és a kurzus végeztével alkotnak egy saját írókört, vagy pedig
ketten-hárman összeállnak, és a továbbiakban is véleményezik egymás írásait.
– Fejlődési lehetőség
Nyilván egy kurzus se tudja azt garantálni, hogy valakit
adott idő alatt biztosan megtanít írni, vagy hogy a következő regényét biztosan
kiadják majd. De én még olyannal nem találkoztam, hogy valaki egy kurzus
elvégzése után ne fejlődött volna valamilyen szempontból. Valamikor kisebb
dolgokban, valamikor egészen látványosan. Például volt olyan eset, amikor egy
jelentkező egy olyan írást nyújtott be, ami tele volt szóismétlésekkel,
fogalmazási problémákkal, emellett túlírt volt, és nehezen követhető. A
kurzus végére aztán beadott egy jól felépített, átgondolt, gördülékeny novellát,
amiben már szinte nyoma sem volt az előbbi hibáknak.
De valakinek nincs is szüksége ilyen drámai változásra,
lehet, hogy alapvetően nincs nagy baj az írásaival, csak egy bizonyos területen
van szüksége segítségre.
Aki tehetséges és kitartó, azt előbb-utóbb úgyis megtalálják
a lehetőségek, de a tanulás, a gyakorlás és egy írástechnikai kurzus elvégzése
jelentősen lerövidítheti az utat, amit addig meg kell tennie.
Ha részt vennél az Írástudó Íróiskola valamelyik kurzusán kattints ide a részletekért.
Érdekes cikk, köszi!
VálaszTörlésKöszönöm, sokat adott ez az írás!
VálaszTörlés